IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Monday, January 10, 2011

NILAIAN NYAWA


بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah,segala puji bagi Allah yang sentiasa menyayangi dan memberi rahmat kepada hamba-hambaNya walaupun kebanyakan hambaNya dikalangan yang sangat sedikit bersyukur atau ada juga yang langsung tidak bersyukur.
Selawat serta salam atas Rasul junjungan yang mulia,para sahabat dan keluarga baginda.


Pada petang Sabtu yang damai dan disirami hujan renyai-renyai,kami bertiga sebilik masih sempat keluar ke bandar atas urusan tidak rasmi untuk membeli sedikit keperluan. Kami bersiap selepas solat Asar,jadi memang agak kepetangan tambahan hari hujan membuatkan suasana gelap sudah mula mengisi alam. Dari Kompleks Teruntum ke Kuantan Parade(K.P) kemudian ke Pusat IT dibelakang Mega Mall,berjalan kaki menggantikan senaman joging petang.


Kami terpaksa pulang selepas solat maghrib di surau berdekatan K.P. takut kalau balik terus tak sempat solat maghrib.

Tengah tunggu teksi,dah gelap-gelap seawal malam menjelma kami tak sanggup tunggu cukupkan empat orang sebab ada mata-mata nakal yang tidak berhenti pandang jadi kami pun balik seteksi bertiga,bayar lebih sikit bolehlah yang penting keselamatan.

Apa yang baiknya hari ni dapat satu pengajaran dari seorang pak cik teksi,pemandu teksi yang kami naiki. Tengah-tengah memandu,tengah-tengah jalan dia berhenti kutip seekor kucing,sempat kena horn pula dengan sebuah kereta yang dipandu agak laju. Kesian katanya,dah dua kali lalu masih duduk tempat yang sama,tepi pembahagi jalan and memang bahaya untuk keselamatan kucing tersebut. Sahabat seorang ni pula takut kucing,pak cik tu cakap,dia ni sama je dengan nilai nyawa kita,dia adalah makhluk bernyawa dan kita pun makhluk bernyawa. Pengajarannya, hargailah makhluk Allah yang lain selain diri kita sendiri termasuklah manusia,haiwan,tumbuhan. Janganlah menganiayai orang lain,binatang atau tumbuhan sebab kita sendiri tak suka dianiayai oleh orang lain.

wallahualam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...