IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Monday, January 10, 2011

La sodiqata fil Islam.

بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah masih dipanjangkan usia,
dipinjamkan nyawa diberi kesempatan
untuk terus mengejar redha Allah
untuk memohon keampunan Allah
untuk menegakkan Islam tercinta.

Sering kali kita terdengar 'haram bercouple (berpacaran),tapi jarang-jarang dikalangan kita yang tahu haram berkawan antara lelaki dan perempuan,antara nisa' dan rijal,antara muslimin dan muslimat.

Pada awalnya ana tulis sebagai la sodaqata fil Islam tapi maknanya tiada sedekah dalam Islam
(ana mengaku ana sangat dhaif dalam bahasa Arab)
La sodiqata fil Islam bermaksud tiada persahabatan(antara lelaki dan perempuan) dalam Islam.
Besarnya impak hanya satu haruf atau baris berubah. Rupanya sebab itulah wajib mempelajari dan memperbaiki tajwid.
*syukran kepada orang yang memperbetulkannya untuk ana. Syukran jazilan. Thanks a lot.

Mengikut mazhab Syafie,
hukum asal sesuatu perkara adalah harus sehingga ada yang mengharamkannya.

Hukum asal pergaulan antara lelaki dan perempuan adalah diharamkan kerana adanya dalil,dalil pengharaman adalah jelas.
Sesuatu yang pada asalnya haram akan kekal haram sehingga ada yang mengharuskan.

Pergaulan akan menjadi harus dengan perkahwinan atau sesi pembelajaran.
Namun sesi pembelajaran itu bukan alasan untuk bergaul secara bebas antara lelaki dengan perempuan atau antara muslimin dengan muslimat.
Kerana dari alasan itu masih boleh menyebabkan zina berlaku. Jika zina terang-terangan tidak berlaku sekalipun,zina anggota masih boleh berlaku,atau zina hati sendiri masih tidak mungkin dapat dielakkan secara 100%.

ولاتقربوا الزنا
"Dan janganlah kamu mendekati zina"

وفي الصحيحين عن ابن مسعود رضي الله عنه قال: سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم أي الذنب أعظم عند الله؟ قال: ((أن تجعل لله نداً وهو خلقك ،قلت: إن ذلك لعظيم. قلت: ثم أي؟ قال: أن تقتل ولدك مخافة أن يطعم معك. قلت: ثم أي؟ قال: أن تزاني حليلة جارك)). فليس بعد الكفر بالله و بعد قتل النفس أعظم من الزنا في الذنب عند الله،فيا أيها المسلمون إتقوا الله في السر والعلن واذكروا أنكم ميتون وعلى ربكم ستعرضون ولا يغرنكم حال من حولكم من الناس من ألفوا هذا الذنب العظيم وهونوه على أنفسهم بألفاظ خفيفة كالصداقة والمعاشرة والصحبة والتعارف وغير ذلك.

Sedangkan mendekati zina sahaja sudah jelas-jelas haram,apatah lagi melakukan zina. Zina adalah antara kategori dosa terbesar.

Ada yang beranggapan bahawa sekiranya tiada istilah persahabatan antara lelaki dan perempuan, bagaimanakah mereka mahu mencari pasangan suami atau isteri.
Janganlah bimbang akan jodoh mu. Kerana jodoh dan rezeki sudah ditentukan sejak sebelum lahir dan sudah tertulis di loh mahfuz.

الخبيثت للخبيثين والبيثون للخبيثت والطيبات للطيبين والطيبون للطيبت
النور :26
"wanita-wanita yang keji itu untuk lelaki-lelaki yang keji,dan lelaki-lelaki yang keji itu untuk wanita-wanita yang keji(pula),dan wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik(pula)." an Nur : 26

Sesungguhnya pasangan mu sudah disediakan Allah dan terpulang kepada mu sama ada mahu dia mempunyai perilaku yang baik atau tidak iaitu dengan membentuk diri mu sendiri. Banyakkanlah berbuat baik,banyakkan berdoa kemudian bertawaqallah. Sekiranya perilaku mu sudah indah dan baik,bersabarlah kerana si dia mungkin sedang membina sahsiah yang lebih baik untuk menjadi pasangan ideal bagi mu. Bukanlah engkau tidak mempunyai jodoh,hanya belum tiba waktunya. Yakinlah si dia sedang berusaha membina peribadi mulia sebagaimana diri mu berusaha memperbaiki akhlak serta membina kekuatan iman dan jiwa. Agar kelak badai apa pun yang melanda mampu kalian lalui bersama dengan tabah,sabar dan redha serta penuh syukur kepada Allah.

wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...