IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Monday, October 25, 2010

Wara' itu PENTING , Jauhi subahat...


Ummu Mukminin Aisyah ra :
"sesungguhnya engkau telah meninggalkan ibadah yang utama iaitu wara'."

Wara' / Warak diambil dari bahasa Arab "al-wara'u yang bermaksud menjauhkan diri daripada maksiat(dosa) dan perkara2 subahat.
Menurut Kamus Dewan,warak bermaksud taat dan patuh kepada Allah dan tidak melanggar larangan Allah.
Orang yang wara' dipanggil wari' / orang warak ( melayu ).

Imam al-Ghazali membahagikan wara' kepada 4 peringkat :

1. WARAK YANG YANG ADIL = meninggalkan perkara2 yang jelas haram iaitu perkara yang telah ditetapkan haram oleh para ulama fiqh kerana dalil pengharamannya. contoh ; mencuri,riba,arak,berjudi dan sebagainya.

2. WARAK ORANG SOLEH ( WARA'US SOLEHIN) = mencegahnya diri daripada mengerjakan perkara2 yang mengarah kepada kemungkinan diharamkan.
Mufti melapangkan jalan jika perkara tersebut dilakukan berdasarkan zahir sahaja.
segala yang subahat (samar) tidak wajib dijauhi tapi sunat mengelakkannya sebagai langkah berjaga2.

3.WARAK ORANG BERTAQWA (WARA'US MUTTAQIN) = mencegah diri daripada mengerjakan perkara2 yang tidak diharamkan oleh fatwa & tak subahat kehalalannya tetapi kerana khuwatir membawa kepada perkara yang haram lalu bertindak meninggalkannya. (meninggalkan sesuatu perkara walaupun tidak berdosa kerana takut jatuh dosa )

4. WARA'US SIDDIQQIN = meninggalkan perkara yang mendatangkan dosa dan tidak khuwatir mndatangkan dosa tetapi ditinggalkan kerana terlintas niat bukan kerana Allah swt.



SUBAHAT

Subahat ( iltibas ) bermaksud keadaan yang tidak jelas atau kabur.
Imam al Ghazali membahagikan subahat kepada beberapa bahagian :

PERTAMA : subahat atas sebab yang menghalalkan @ mengharamkan. contohnya seorang pemburu memanah binatang dan menyebabkan binatang itu jatuh kedalam air / sungai. setelah itu didapati binatang tersebut telah mati maka binatang itu haram kerana tidak diketahui sebab kematiannya.

KEDUA : subahat kerana campur-aduk antara halal dan haram. contohnya disatu kawasan terdapat 10 orang perempuan yang salah seorang daripada mereka adalah saudara susuan seseorang dan tidak diketahui siapakah saudara susuannya maka dia haram mengahwini 10 orang perempuan tersebut.

KETIGA : subahat kerana penghahalan berhubung maksiat. contohnya sembelihan dengan menggunakan pisau curi atau jual beli waktu azan solat Jumaat.

Abdullah bin Umar :
"walaupun engkau mengerjakan solat hingga engkau melengkung seperti busur panah dan engkau berpuasa hingga kurus seperti anak panah, tidak diterima ibadah itu daripada kamu kecuali engkau bersikap wara' sebagai pendinding"


Secara kesimpulannya orang yang wara' ialah orang yang sentiasa menjauhi perkara subahat sama ada makruh atau harus dan sentiasa mendahulukan perkara sunat..

p/s : kita wajib memiliki sifat wara' sekurang2nya peringkat pertama dan hendaklah berusaha menjauhi perkara subahat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...