IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Saturday, August 28, 2010

BERTUHANKAN NAFSU

Assalamualaikum w.b.t...
semoga sahabat2 pembaca sihat walafiat belaka... hari ni ana tak tahu nak tulis apa,banyak benda nak cakap tapi tak tahu nak fokus ke bab mana... sedang berusaha nak fikir ni ana belek2 buku kecil nota kata2 hikmah yang baru setahun lebih ana selalu bawa bersama... ana pilih ayat ni,

"TERANGKAN KEPADA KU TENTANG ORANG YANG MENJADIKAN HAWA NAFSUNYA SEBAGAI TUHANNYA. MAKA APAKAH KAMU DAPAT MENJADI PEMELIHARA ATASNYA?"
(Surah Al-Furqan : 43 )

Dalam al-Quran Allah dah terangkan dengan jelas bukan secara tersirat bahawa jika manusia menggunakan akal dia akan setaraf dengan malaikat tetapi jika dia menggunakan nafsu dia akan lebih teruk dari haiwan..
buktinya remaja kita sendiri yang bertuhankan nafsu, bukan setakat membuat dosa zina malah menggandakan dosa dengan membunuh nyawa yang tak bersalah..

orang yang berakal tidak mahu mengisi waktunya dengan perbuatan yang sia2 apatah lagi perbuatan yang membawa kepada dosa. orang yang berakal lebih suka melakukan perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Orang yang berakal takut seandainya termasuk dalam golongan orang yang tidak bertaubat dan zalim.

antara tanda-tanda oarang yang bertuhankan nafsu ialah :
dah tahu perbuatan yang dilakukannya itu haram tapi masih nak buat juga.
Contohnya pasangan yang bercouple,bukan dorang tak tahu perbuatan dorang haram tapi still couple and tak cukup dengan berpegangan tangan siap dah ramai yang tak segan sili berpelukan di khalayak ramai. malah ada pula yang malu sebab tak ada pasangan.
bukankah ini salah satu tanda2 kiamat_iaitu apabila manusia mula melakuakn maksiat tanpa segan silu malah malu melakukannya tanpa pangetahuan umum.
Contoh lain,seorang perokok.. dah difatwakan merokok tu haram dan dorang dah kerap kali dengar fatwa haram merokok tapi sebab tak boleh nak kawal nafsu ( jadi hamba nafsu ) so tak nak berusaha pun berhenti merokok.

ana teramat sedih bila memikirkan remaja muslim yang bukan sahaja masih di takuk lama tapi menuju era kejahilan yang entah bila akan berkesudahan.
yang mempunyai kesedaran untuk mencapai semula era kegemilangan Islam hanya 10 dalam 1ooo (termasuk yang mempunyai separuh sahaja tahap kesedaran ). bukankah ini adalah satu kerugian yang amat besar bagi agama,negara dan individu itu sendiri.

renug2kan lah sahabat2 yang dikasihi kerana Allah sekalian...






1 comment:

  1. TERIMA KASIH KEPADA ALLAH DAN KEPADA PENULIS BLOG NI KERANA BERI SAYA HIDAYAH UNTUK BUKA MATA HATI SAYA YANG SELAMA INI TERJERUMUS KE KANCAH HINA..IN SYA ALLAH..ALLAH AKAN BERKATI KITA SEMUA..TERIMA KASIH YA ATAS INFO INI..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...