IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Sunday, August 22, 2010

10 LARANGAN DALAM BULAN RAMADHAN

Assalamualaikum sahabat2 di luar sana... kaifa halukum???...semoga dalam keadaan sihat wal afiat InsyaALLAH... Mulanya waktu dengar tajuk tazkirah subuh ni ana terkejut juga,hairan... dengar je yang pertama ana lari ke bilik ambik buku dan pen sebab menarik rupanya tazkirah subuh ni untuk di ambil ikhtibar oleh kita semua... ana kongsikan di laman ni seringkasnya sahaja sebab ana agak kesuntukan masa

10 LARANGAN DALAM BULAN RAMADHAN...

1. JANGAN LEMAH HATI :

Sebab bila lemah hati jasad akan turut lemah, lawan malas dan lawan ngantuk

2. JANGAN TINGGAL SOLAT :
jangan heran bila ada je orang puasa tapi tak solat so tegur2 la kalau ada orang mcm tu yg kita nampak

3. JANGAN BOROS WAKTU BERBUKA :
Bulan ramadhan ni bukan bulan makan2 tapi bulan ibadah, ustaz pesan kalau nak ke bazaar ramadhan jangan ramai2 tapi p sorang2 supaya tak beli banyak ^_^

4. JANGAN TINGGAL QIAM :
Bangunlah disepertiga malam untuk mengabdikan diri kepada ALLAH tambahan pula pahala berganda2 dalam bulan ramadhan ni

5. JANGAN SIBUK DENGAN SAHUR HINGGA LUPA SUBUH :
Ni biasanya berlaku di rumah,makanan banyak so makan kenyang2 sampai tak larat tunggu subuh dah terlelap sampai pagi

6. JANGAN TUNJUK AURAT :
Aurat ni wajib tutup mknanya berdosa tayang aurat. Orang yang buka aurat rosak pahala puasa rosakkan pula pahala puasa orang lain. kesian la kat orang lebih2 lagi diri sendiri...

7. JANGAN TERLALU BANYAK TIDUR :
Tahulah puasa letih sikit tapi janganlah bayak sangat tidur
(makhruh taw)malah ada yang sampai sepanjang siang tidur. kalau tidur qailullah(tidur sekejap waktu siang untuk sedia tenaga bagi digunakan waktu malam) tak jadi masalah la...

8. JANGAN TINGGAL TERAWIH TANPA SEBAB :
Rasulullah tak pernah buat terawih kurang dari 20 tapi umat akhir zaman ni bukan setakat terawih lapan je malah tak pi terawih langsung. terawih ni sunat muaqqad lagipun cuma ada di bulan ramadhan je,rugi besar tak buat terawih ni apatah lagi kalau ini adalah ramadhan terakhir kita.

9. JANGAN KURANGKAN BACA AL QURAN :
Sepatutnya bulan ramadhan ni makin banyak mengaji tapi ada pula orang yang semakin kurang mengaji. sebab? terbanyak tidur la katakan...

10. LAILATUL QADAR JANGAN LAILATUL KAMDAR :
Sepuluh malam terakhir ni kita patut ikhtikaf di masjid tapi nak ikhtikaf macam mana kalau dah seharian shopping sampai tak larat bangun malam.

wallahualam...jumpa lagi di hari yang lain...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...