IMPIAN

IMPIAN

Assalamualaikum

I LOVE ISLAM

Saturday, May 5, 2012

BIG picture thinking

~~Apakah beza mata lalat dan mata lebah?~~
بسم الله الرحمن الرحيم 

Alhamdulillah masih dipanjangkan usia,
 dipinjamkan nyawa diberi kesempatan
 untuk terus mengejar redha Allah 
untuk memohon keampunan Allah 
untuk menegakkan Islam tercinta. 
Selawat dan salam buat Rasul junjungan,
 keluarga dan para sahabat baginda.

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dicintai.. Semoga sihat-sihat selalu hendakNya.. Jom mulakan hari ini dengan senyuman seta motivasi diri...

Apa yang anda nampak pada picture ni ? ia menentukan siapa diri anda.

Teringat suatu ketika beberapa tahun dahulu ketika pertama kali menyertai Kem Remaja Islam Sabah(KRIS) dibawah kendalian Persatuan Siswazah Sabah (PSS).. Salah satu slot yang mungkin tak kan dilupakan. Seorang fasi membentangkan satu kertas mahjung yang dilukiskan satu titik hitam ditengah-tengahnya. Ketika ditanya oleh fasi tersebut apakah yang adik-adik nampak di depan sekarang? rata-rata menjawab titik hitam sehingga ana tertanya-tanya kenapa tidak ada yang menjawab kertas mahjung tetapi jawapan-jawapan yang diutarakan semua memfokuskan kepada titik hitam.

Semalam sementara menunggu masuk waktu solat Isyak,ana membuka IKIM. Alhamdulillah slot motivasi sedang ke udara. So,ambik pengajaran..

# orang yang big picture thinking akan menghargai ruang pada kertas bukan pada titik hitam tersebut. Seorang yang berfikiran sempit pula lebih suka melihat pada kekurangan dan mencari keburukan yang ada.
#beza mata lalat dan mata lebah?
Lalat,ke taman sekalipun dia tetap mencari sampah atau sesuatu yang kotor. maknanya ke tempat baik mana pun tetap cari kesalahan atau keburukan sesuatu.
Lebah,ke tempat pembuangan sampah sekalipun ia tetap mencari bunga.
maknanya ke tempat teruk mana pun tetap nampak peluang dan kebaikan.
~salam tadabbur alam~
#bukankah Allah telah menerangkan setiap sesuatu ciptaanNya mengandung hikmah dan pengajaran.. ^_^


#"seorang mukmin yang bergaul dan bersabar dengan kesakitan akibat dari pergaulannya adalah lebih baik dari seorang mukmin yang tidak bergaul kerana tidak sabar dengan kesakitan akibat dari pergaulannya." Bergaullah dengan pelbagai lapisan untuk menghasilkan big picture thinking kerana daya pemikiran kita akan lebih meluas seluas pengalaman yang dilalui.

~SELAMAT BERFIKIR DAN BERAMAL ^_^ ~






.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...